Маркування колісних дисків автомобіля призначена для визначення можливості їх використання на певній моделі автомобіля і наноситься на внутрішню поверхню диска, а також в обов'язковому порядку дублюється на упаковці, супровідному буклеті або наклейці.
Приклад маркування: 7.5 J x16 Н2 5/112 ET 35 d 66.6
Де:
7,5 - ширина обода в дюймах. Даний розмір повинен обов'язково збігатися з шириною використовуваної шини, так як при невідповідності цих показників, шина може злетіти з диска при русі, що загрожує важкими наслідками.
J - закодована інформація про конструктивні особливості бортових закраїн обода (кути нахилу, радіуси заокруглення і т.п.).
x - дане позначення вказує на те, що дана модель нерозбірна.
16 - посадковий діаметр обода колеса в дюймах, який відповідає посадковому діаметру шини. На легкових автомобілях застосовуються диски діаметром від 12 до 32 дюймів, але найбільш поширеними є 14 - 16 дюймові диски.
Попередження! Ні в якому разі не дозволяється встановлювати шини меншого діаметру, ніж Посадковий розмір у диска!
Н2 - (скорочення від англійського Hump – горб, бугор) вказує на наявність кільцевих виступів (хампів) на полицях обода, завдяки яким безкамерна шина не зісковзає з диска. Найчастіше на диску зустрічаються два хампа (позначення Н2), але зустрічаються і інші випадки:
- Н - наявність тільки одного хампа.
- FH (Flat hump) - хамп плоскої форми
- AH (Asymmetric Hump) - асиметричний хамп
- CH (Combi hump) - комбінований хамп
- Також є диски, на яких хампи відсутні.
5/112 – PCD (Pitch Circle Diameter). Цифра 5 - Кількість кріпильних отворів в диску для болтів або гайок (найбільш поширені диски з кількістю кріпильних отворів від 4 до 6, рідше зустрічаються з 3, 8 або 10 отворами). 112 - діаметр кола в мм, на якій розташовані центри кріпильних отворів. Існує обмежене число таких діаметрів (приклади– 98, 100, 112, 114,3, 120, 130, 139,7 і деякі інші, вони застосовуються автовиробниками або за традицією, або як найбільш підходящі для певних типів автомобілів – так, Розмір 139,7 характерний для пікапів і позашляховиків).Зрідка зустрічаються колеса з двома «наборами» по 4 або 5 кріпильних отворів, розташованими на двох різних діаметрах.
Попередження! Кріпильні отвори колеса виконані з допуском в плюс по діаметру. Тому можна помилитися у виборі за даним показником, якщо він відрізняється від штатного на пару міліметрів. Наприклад, на маточину з PCD 100/4 (розмір, характерний для автомобілів Opel і Daewoo) часто намагаються встановити колесо PCD98/4 (ВАЗ, Фіат) - 98 мм від 100 на око не відрізниш. Це неприпустимо! В цьому випадку з усіх гайок тільки одна буде затягнута повністю, інші ж отвори " відведе", і кріплення виявляться недотягнутими або затягнутими з перекосом – посадка колеса на маточину буде неповною. На ходу таке колесо буде дуже сильно "бити", крім того, в повному обсязі затягнуті гайки будуть відкручуватися самі собою і в результаті можлива втрата колеса під час руху..
Ще одне попередження! Ні в якому разі не можна «підганяти» кріпильні отвори колеса за допомогою свердла або круглого напилка – цими діями ви безнадійно зіпсуєте диск, і його можна буде тільки здати в утиль. Кріпильні отвори виконуються з високою точністю, яку без спеціального верстата забезпечити неможливо. При сумніві у величині PCD у колеса з відсутньою маркуванням можна спробувати виміряти даний діаметр штангенциркулем, але краще вдатися до допомоги фахівців, що володіють спеціальними приладами.
ET - (мм) виліт диска. Виліт - це відстань між посадковою (привалочною) площиною диска колеса, прилеглої до маточини автомобіля, і уявної площини симетрії обода. Якщо привалочна площина знаходиться "зовні «щодо площини симетрії, виліт колеса називається позитивним, наприклад, ЕТ35; якщо "зсередини" (ближче до автомобіля) – виліт негативний, наприклад, ЕТ-20. Іншими словами, чим більше колесо виступає з колісної арки, тим менше величина вильоту. Часто зустрічаються колеса з позначенням ЕТ0 (виліт дорівнює нулю, тобто. привалочна площина колеса і площина його симетрії геометрично збігаються). У рідкісних випадках замість позначення ЕТ можуть зустрічатися позначення DEPORT або OFFSET (в залежності від країни).
Попередження! Не варто встановлювати на автомобіль диски з нештатним вильотом. Зменшення вильоту робить колію коліс ширше, що трохи підвищує курсову стійкість автомобіля і надає йому стильний гоночний вигляд, але разом з тим різко зростає навантаження на маточину. Збільшити ж виліт, тобто звузити колію, в поголовно, неможливо - диск упреться в гальмівний механізм.
d - Діаметр маточини або діаметр центрального отвору в мм. Зазвичай даний розмір лежить в межах від 50 до 70 мм. В ідеалі він повинен , бути рівним діаметру посадкового паска на маточині автомобіля. Якщо діаметр посадкового паска більше діаметра маточини, то встановити колесо буде неможливо. Якщо діаметр паска менше, то можна застосувати центрирующее посадочне кільце, яке полегшить Кріплення колеса, особливо при відсутності допоміжних шпильок. Центрирующее посадочне кільце-не є обов'язковим елементом при установці колеса, воно не центрує колесо щодо маточини. Колесо центрується на маточині виключно кріпильними болтами або шпильками з гайками.
Попередження! Ні в якому разі не варто пробувати прикріпити колесо до маточини будь-якими «відповідними» болтами або гайками – потрібно застосовувати виключно спеціальні болти і гайки, призначені для кріплення коліс. Вони завжди є у продажу в Шинних центрах і магазинах автозапчастин.
На диску також може бути вказано:
Дата виготовлення. Зазвичай рік і тиждень. Наприклад: 0403 означає, що диск випущений в 4 тиждень 2003 року.
SAE, ISO, TUV, РСТ – клеймо контролюючого органу. Маркування свідчить про відповідність коліс міжнародним правилам або стандартам.
MAX LOAD 2000LB - у багатьох випадках вказується максимальне навантаження на колесо (позначають в кілограмах або фунтах). Тут наведено приклад максимального навантаження в 2000 фунтів (908кг).
MAX PSI 50 COLD – означає, що тиск в шині не повинен перевищувати 50 фунтів на квадратний дюйм (3,5 кгс/кв.см), COLD (холодний) нагадує, що вимірювати тиск слід в холодній шині.