КАТАЛОГ
UARU
КАТАЛОГ ТОВАРІВ
Закрыть

Класифікація моторних олив API

Класифікація моторних олив API

Класифікація моторних олив API вперше з'явилася в 1947 р.з ініціативи Американського інституту нафти (API: American Petroleum Institute), який класифікував мастильні матеріали згідно з рівнем їх функціональних властивостей і вводив нові стандарти, коли це вимагав Американський авторинок.

API спільно з SAE розробили дану класифікацію, розділивши різні категорії олив починаючи з 1947 р.і до теперішнього моменту згідно їх характеристикам і типам застосовуваних двигунів. Кількість категорій не обмежена і інститут API вводить нові категорії кожного разу, коли автомобільний ринок висуває нові вимоги до моторних олив.

Умовні позначення:

Перша буква позначає застосування мастильних матеріалів.
Друга буква позначає рівень властивостей моторного масла.

S (Service) - складається з категорій якості моторних масел для бензинових двигунів, що йдуть в хронологічному порядку. Для кожної нової генерації присвоюється додаткова буква за алфавітом:
API SA, API SB, API SC, API SD, API SE, API SF, API SG, API SH і API SJ (Категорія SI - навмисно пропущена API, для виключення плутанини з міжнародною системою заходів).
Категорії API SA, API SB, API SC, API SD, API SE, API SF, API SG на сьогоднішній день визнані недійсними, як застарілі, проте в деяких країнах оливи цих категорій ще випускаються, Категорія API SH є "умовно діючою" і може використовуватися тільки як додаткова, наприклад API CG-4/SH.
Клас SL введений 2001 р. і відрізняється від SJ істотно кращими антиокислювальними, протизносними, протипінними властивостями, а також меншою випаровуваністю;

C (Commercial) - складається з категорій якості і призначення масел для дизельних двигунів, що йдуть в хронологічному порядку. Для кожної нової генерації присвоюється додаткова буква за алфавітом:
API СА, API СВ, API СС, API СD, API СD-II, API CE, API CF, API CF-2, API CF-4, API CG-4 і API CH-4.
Категорії API СА, API СВ, API СС, API СD, API СD-II На сьогоднішній день визнані недійсними, як застарілі, проте в деяких країнах масла цих категорій ще випускаються;

EC (Energy Conserving) - енергозберігаючі масла-новий ряд високоякісних масел, що складається з малов'язких, легкотекущіх масел, що зменшують витрату палива за результатами тестів на бензинових двигунах.
Моторні масла, що відрізняються низькою в'язкістю як при низькій, так і при високій температурі можуть бути сертифіковані на відповідність категорії API EC "енергозберігаюче" масло ("Energy Conserving" Oil). Раніше енергозбереження визначалося за методикою послідовності VI (Sequence VI, ASTM RR D02 1204). Дана методика використовувалася для сертифікації масел категорії API SH на рівні (ступеня) енергозбереження: API SH/EC - 1,5% економії палива і API SH/ECII - 2,7% економії палива, в порівнянні з еталонним маслом SAE 20W-30. Римські цифри після букв ЄС вказують рівень одержуваної економії палива (ЄС II - 2,5%).

GL - Трансмісійні масла

Для бензинових двигунів-класи масел за шкалою S

Група олив Рекомендована область застосуванняРоки випуску автомобілівЯкісні показники
SN Представлений в жовтні 2010 р.розроблений для автомобілів 2011 року випуску і більш ранніх. C 2010 Покращений захист від високотемпературних відкладень на поршнях. Більш жорсткі вимоги до контролю сажі і сумісності з ущільнювачами.
SM Введена в листопаді 2004.
Тенденції розвитку техніки спрямовані на підвищення їх екологічної безпеки, збільшення інтервалів техобслуговування при збереженні надійності роботи. Природно, це вносить свої корективи в процес вдосконалення двигунів, відображаючись і на якостях змащувальних матеріалів. Слідуючи даним тенденціям, в листопаді 2004 року в класифікації API з'явився клас на моторні масла для бензинових двигунів - SM, що передбачає, в порівнянні з SL, підвищені вимоги до змащувальних матеріалів щодо стійкості до окислення, захисту від відкладень, зносу і т. д. З жовтня 2006 року поповнилася категорія і для дизельних масел класом CJ-4.
с 2004  Поліпшені загальні властивості для максимально-розширеного інтервалу заміни масла. Посилено тест на високотемпературні відкладення( TEST), новий тест на окислення (Seq. IIIG).
SL (Діючий). API планував розробляти проект PS-06 як наступну категорію API SK, але один з постачальників моторних масел в Кореї використовує скорочення " SK " як частину свого корпоративного імені. Для виключення можливої плутанини буква " К "буде пропущена для наступної категорії"S".
- стабільність енергозберігаючих властивостей;
- знижена летючість;
- подовжені інтервали заміни.
c 2001 Нові тести на ступінь зносу (SEQ ID), миючі властивості моторного масла (TEOST MHT 4), окислення (Ce III) і низькотемпературні відкладення (Seq VG) для кращого захисту двигуна і продовження інтервалу заміни масла. Стандарт SL замінив API SJ в середині 2001р.
SJ (Діючий). Категорія затверджена 06.11.1995, ліцензії стали видаватися з 15.10.1996. Автомобільні масла даної категорії призначені для всіх використовуваних в даний час бензинових двигунів і повністю замінюють масла всіх існуючих раніше категорій в більш старих моделях двигунів. Максимальних рівень експлуатаційних властивостей. Можливість сертифікації по категорії енергозбереження API SJ / EC. c 1996  покращений захист від окислення масла при високих температурах і забивання каталізатора. Починаючи з 01/08/97, рівень SJ офіційно замінює SH.
SH (Умовно діюча). Ліцензована Категорія, затверджена в 1992 році. На сьогоднішній день категорія є умовно діючою і може бути сертифікована тільки як додаткова до категорій API C (наприклад API AF-4/SH). За вимогами відповідає категорії ILSAC GF-1, але без обов'язкового енергозбереження. Автомобільні масла даної категорії призначені для бензинових двигунів моделей 1996 року і старше. При проведенні сертифікації на енергозбереження, в залежності від ступеня економії палива присвоювалися категорії API SH/EC і API SH/ECII. с 1993  Вища для моделей з 1995 р.в. вводиться система ліцензування і запису результатів всіх моторних тестів і формул з метою гарантії якості. Символ API, який свідчить про дійсну відповідність рівню SH поміщається на етикетці каністр.
SG Ліцензована Категорія, затверджена в 1988 році. Видача ліцензій припинена в кінці 1995 року. Автомобільні масла призначені для двигунів моделей 1993 року і старше. Паливо - неетилований бензин з оксигенатами. Задовольняють вимогам, що висуваються до автомобільних олив для дизельних двигунів категорії API CC і API CD. Мають більш високу термічну і протиокислювальну стабільність, поліпшені протизносні властивості, зменшену схильність до утворення відкладень і шламу.
Автомобільні масла API SG замінюють масла категорій API SF, SE, API SF/CC і API SE / CC.
1989-1993  Вища для чотиритактних моторів.
покращений захист від зносу, утворення шламу і окислення масла.
SF Автомобільні масла даної категорії призначені для двигунів моделей 1988 року і старше. Паливо-етилований бензин. Вони мають більш ефективні, ніж попередні категорії, протиокислювальні, протизносні, антикорозійні властивості і володіють меншою схильністю до утворення високо - і низькотемпературних відкладень і шлаку.
Автомобільні масла API SF замінюють масла API SC, API SD і API SE в більш старих двигунах.
1981-1988  Вища для двотактних моторів.
покращений захист від зносу і окислювальна стабільність.
SE  Високофорсовані двигуни, що працюють у важких умовах. 1972-1980  Покращений захист двигуна.
SD  Середньофорсовані двигуни, що працюють у важких умовах. 1968-1971  Усереднені показники
SC  Двигуни, що працюють з підвищеними навантаженнями. 1964-1967 
SB  Двигуни, що працюють при помірних навантаженнях, використовується тільки на вимогу виробника.
SA  Двигуни, що працюють в легких умовах, використовується тільки на вимогу виробника.

Для дизельних двигунів-класи олив за шкалою C

Група олив Рекомендована область застосуванняРоки випуску автомобілівЯкісні показники
CJ-4  Введена в 2006. Для швидкохідних чотиритактних двигунів, проектованих для задоволення норм по токсичності відпрацьованих газів 2007 року на магістральних дорогах. Масла CJ - 4 допускають використання палива з вмістом сірки аж до 500 ррт (0,05% від маси). Однак робота з паливом, в якому вміст сірки перевищує 15 ррт (0,0015% від маси), може позначитися на працездатності систем очищення вихлопних газів і/або інтервалах заміни масла.
Масла CJ - 4 рекомендовані для двигунів, обладнаних дизельними фільтрами сажі та іншими системами обробки вихлопних газів.
Масла зі специфікацією CJ - 4 перевищують робочі властивості CI-4, CI-4 Plus, CH-4, CG-4, CF-4 і можуть застосовуватися в двигунах, яким рекомендуються масла цих класів.
с 2006 Ті ж, що і до СІ-4.
СI-4  Введена в 2002 році. Для швидкохідних чотиритактних двигунів і двигунів працюють під дуже високими навантаженнями, проектованих для задоволення нормам по токсичності відпрацьованих газів, здійснюваним в 2002 році. Масла СМ - 4 допускають використання палива з вмістом сірки аж до 0,5% від маси, а також застосовуються в двигунах з системою рециркуляції відпрацьованих газів (EGR). Замінює CD, СЕ, CF-4, CG 4 і СН-4 масла. с 2002 Посилено вимоги до сажеобразованию, відкладень, в'язкісним показниками, обмеження значення TBN і одночасне збільшення інтервалу заміни масла в 2 рази. Збільшення терміну служби двигуна. Також береться до уваги більш суворі вимоги до роботи з системами доочищення вихлопних газів.Нова версія, названа API CI-4 Plus була опублікована в 2004р. з метою поліпшити сумісність з системами EGR
СH-4  Введена в 1998 році. Для швидкохідних чотиритактних двигунів і двигунів працюють під дуже високим навантаженням, що задовольняють вимоги по токсичності вихлопних газів, введених в США з 1998 року. Масла СН - 4 дозволяють використовувати паливо з вмістом сірки аж до 0,5% від маси. Можна використовувати замість CD, СЕ, CF-4 і CG-4 масел. с 1998  Особливо ефективні в боротьбі з корозією, зносом, сажею і окисленням. Висока зсувна стабільність і стійкість до спінювання. Продовжують термін служби двигунів, експлуатованих в найрізноманітніших умовах. Перекриваючи вимоги попередніх стандартів, дані масла досить гнучко можуть бути використані в різнорідних парках техніки.
СG-4  Для комерційних дизельних двигунів, що працюють під важкими навантаженнями і двигунів швидкохідної дизельної техніки, відповідних обмеженням по вихлопах в США 1994 р. (дизельне паливо з вмістом сірки ≤ 0.05%). Замінює масла CD, СЕ і CF-4 категорій. с 1995  Масла CG - 4 для двигунів, що виконують вимоги по токсичності відпрацьованих газів, введені в США з 1994 року.
СF-4  Введена в 1990 році. Для швидкохідних чотиритактних дизельних двигунів з турбонаддувом і без нього. Можна застосовувати замість CD і СЕ масел. с 1990  Ті ж вимоги, що і для категорії CE, але посилений захист проти відкладень на поршнях і високої витрати масла.
СF-2  Введена в 1994 році. Поліпшені характеристики, використовується замість CD-II для двотактних двигунів, що працюють в складних умовах с 1994  Більш жорсткі вимоги, ніж API CD-II. Посилений захист від зносу поршневих кілець і циліндрів.
CF  Введена в 1994 році. Замінює масла CD. с 1994  Масла для будівельної, кар'єрної, позашляхової техніки і двигунів з розділовим уприскуванням. а також для двигунів, що використовують дизельне паливо з високим вмістом сірки (>0.5%). Іноді використовуються в дизельних двигунах для пасажирського транспорту.
CE  Високофорсовані перспективні двигуни з високим турбонаддувом, що працюють у важких умовах, може використовуватися замість масел КЛАСІВ CC і CD. с 1987  Дуже жорсткі умови експлуатації для навантажених дизельних двигунів. Відповідає CD, посилений захист від зносу і високотемпературних відкладень, кращий контроль за окисленням і витратою масла.
CD Клас масел для швидкісних дизельних двигунів з турбонаддувом і високою питомою потужністю, що працюють на великих швидкостях і при високих тисках і вимагають підвищених протизносних властивостей і запобігання утворенню нагару. с 1955  середнє
CC Високофорсовані двигуни (в тому числі з помірним наддувом), що працюють у важких умовах. с 1961  низькі
CB Середньофорсовані двигуни без наддуву, що працюють при підвищених навантаженнях на сірчистому паливі 1949-1960  -
CA  Двигуни, що працюють при помірних навантаженнях на малосірчистому паливі. 1940-1950 

Класифікація моторних олив API для 2-тактних двигунів

Класифікація API для 2-тактних двигунів має чотири рівні: TA, TB, TC для наземних транспортних засобів і TD для використання на човнових 2-тактних двигунах. Виробники розглядають дану класифікацію моторних олив як застарілу. Естафету прийняла Японська специфікація JASO, визнана в середовищі професіоналів. Міжнародна Специфікація ISO базується на даній японській специфікації, опублікованій в 1997р.

Класифікація API трансмісійних олив

API-GL-1

Мінеральні трансмісійні оливи без присадок або з антиокислювальними і протипінними присадками без протизадирних компонентів для застосування, серед іншого, в коробках передач з ручним керуванням з низькими питомими тисками і швидкостями ковзання. Циліндричні, черв'ячні і спірально-конічні зубчасті передачі, що працюють при низьких швидкостях і навантаженнях.

API-GL-2

Черв'ячні передачі, що працюють в умовах GL - 1 при низьких швидкостях і навантаженнях, але з більш високими вимогами до антифрикційних властивостей. Можуть містити антифрикційний компонент.

API-GL-3

Трансмісійні оливи з високим вмістом присадок з рівнем експлуатаційних властивостей MIL-L-2105. Ці оливи застосовуються переважно в ступінчастих коробках передач і рульових механізмах, в головних передачах і гіпоїдних передачах з малим зміщенням в автомобілях і безрейкових транспортних засобах для перевезення вантажів, пасажирів і для нетранспортних робіт. Мають кращі протизносні властивості, ніж GL-2.

API-GL-4

Трансмісійні оливи з високим вмістом присадок з рівнем експлуатаційних властивостей MIL-L-2105. Ці оливи застосовуються переважно в ступінчастих коробках передач і рульових механізмах, в головних передачах і гіпоїдних передачах з малим зміщенням в автомобілях і безрейкових транспортних засобах для перевезення вантажів і пасажирів і для нетранспортних робіт.

API-GL-5

Олива для гіпоїдних передач з рівнем експлуатаційних властивостей MIL-L-2105 C / D. Ці масла переважно застосовуються в передачах з гіпоїдними конічними зубатими колесами і конічними колесами з круговими зубами для головної передачі в автомобілях і в карданних приводах мотоциклів і східчастих коробках передач мотоциклів. Спеціально для гіпоїдних передач з високим змішанням осі. Для найважчих умов експлуатації з ударним і знакозмінним навантаженням.

За системою API (ASTM D 4485, SAE J183 APR96) встановлені три експлуатаційні категорії (три ряди) призначення і якості моторних олив:

Вплив систем з контролю емісії шкідливих речовин

Універсальні оливи для бензинових і для дизельних двигунів позначаються двома символами відповідних категорій: перший символ є основним, а другий вказує на можливість застосування цієї оливи для двигуна іншого типу. Наприклад, API CG-4 / SH - олива, оптимізована для застосування в дизельних двигунах, але його можна застосовувати і в бензинових двигунах, для яких пропонується олива категорії API SH і нижче (SG, SF, SE і т.д.).

Універсальні олив для бензинових двигунів і дизелів мають позначення обох категорій, наприклад API SG/CD, API SJ/CF.

Класи дизельних олив поділяються додатково для двотактних (CD-2, CF-2) і чотиритактних дизелів (CF-4, CG-4, СН-4).

В даний час API сертифікує моторні масла класів SJ, SL, CF, CF-2, CF-4, CG-4, СН-4. Оливи інших класів API, скасованих в США, слід використовувати, якщо вони допущені виробниками автомобілів.

Інші статті

Зворотній дзвінок